Orfeus på klaverbænken

Kåre Duhn

Organist og aftenskolelærer

På denne side er der materiale til klaverundervisning.

Vil du have besked når der sker noget nyt på denne side? Så skriv en besked på kontaktformularen.

Orfeus på tangenterne

- er mit eget bud på en klaverskole der - som den eneste på markedet - tager hensyn til netop mine kæpheste ;-)

Jeg arbejder løbende på projektet, så det her er seneste version fra 15. marts 2020.

Min undervisning er nedlagt pt. pga. Corona-amokløbet, men jeg prøver at få lagt nogle nye klaversatser ud hver mandag.

Klaversats 30/3

Ugens klaversats er en gammel tysk folkevise. En udgave kan høres på Spotify med en tysk gruppe, der hedder Faun, 'Tanz über die Brücke' på albummet 'Buch der Balladen.

Klaversats 23/3

Pjerrot sa' til månen


Ugens klaverstykke er den gamle franske folkesang, der på dansk er blevet til ’Pjerrot og månen’, som jeg var meget fascineret af da jeg var barn. Dengang kom Pjerrot frem fra tårnet i damesiden på Pantomimeteatret i Tivoli for at få børnene OG de voksne til at råbe hurra. Jeg var fuldt og fast overbevist om at han boede i tårnet. Sandheden er en ganske anden, har jeg erfaret på en rundvisning, men den nænner jeg ikke afsløre.


Melodien tilskrives solkongens hofkomponist Jean-Baptiste Lully (1632–1687), men han har nok hugget den et sted i folkedybet. Den franske originaltekst er også meget sød, men den er ikke for børn.

Sangen er meget udbredt i Europa, og Arnold Schönberg har skrevet et meget avanceret værk, 'Pierre Lunaire' med inspiration i sangen.


Stykket står i F-dur, som vil være en ny toneart for flere af jer. Den har et b, ligesom D-mol, man skal bare sætte fingrene et nyt sted. I første system starter man med 1. finger på F, i andet system med 5. finger på G, så skulle det løse sig. I venstre hånd kan man starte med 1. finger på F, så kan man nå alle toner - husk at der er b for H.

Sidste uges klaversats

Jeg gik mig ud en sommerdag.


Satsen er i D-mol. Rytmen i venstre hånd har jeg skrevet lidt udfordrende: Den skifter mellem at tonerne ligger på 1. og 3. slag og på 1. og 2. slag. I romantikken i 1800-tallet blev det moderne at beskæftige sig med gamle folkeviser, men man rettede dem meget til efter samtidens sprogbrug, og skrev endda nogle helt nye tekster, der skulle lyde gammeldags. Jeg ved ikke hvordan den originale udgave af denne sang lyder, men det er en smuk melodi i den form, vi kender den.



Vejledning i becifringsspil