På denne side er der materiale til klaverundervisning.
Vil du have besked når der sker noget nyt på denne side? Så skriv en besked på kontaktformularen.
På siden Orfeus på skolebænken er der flere øvelser i at læse tonenavne og akkorder (Her er øvelsen i at læse akkorder).
Her er en oversigt over akkordstrukturer.
Desuden er der en henvisning til siden musikipedia.dk, som jeg kan anbefale at man kigger på og prøver øvelserne. Man kan oprette sig som bruger så man kan se sine fremskridt.
- er mit eget bud på en klaverskole der - som den eneste på markedet - tager hensyn til netop mine kæpheste ;-)
NB! Det er en ret stor fil, så det tager sin tid at downloade den.
Nu som bog:
Teksten kan fås som en fysisk bog med spiralryg. Den koster ca. 100 kr. som er kostprisen for trykning. Send en besked hvis du er interesseret i denne mulighed.
-
Udtrykket ’Jazzmosfæren’ er opfundet af Master Fatman (Morten Mabunda Lindberg, 1965-2019) som titlen på et fast program i DR/P8, som jeg hørte på mange bilture med stor fornøjelse - ”Jazzmosfæren … Wow, man – nice place to be!!!”
Danmarks Radio har venligst givet mig tilladelse at bruge udtrykket i denne sammenhæng.
I dette dokument har jeg samlet undervisningsstykker, der egentlig var en del af 'Orfeus på tangenterne', af hensyn til de, der er særlig interesserede i jazz og - måske især - af hensyn til dem, der ikke er ;-)
In Temporibus Coronae fabrikerede jeg nogle klaversatser, som efterfølgende, for en dels vedkommende, er indarbejdet i 'Orfeus på tangenterne. Nedenfor er nogle der blev tilovers.
I denne tid, hvor vi alle sammen lider af udlængsel kommer her en sats om hjemlængsel.
Klaver: Læg, som altid, godt mærke til fingersætningen. Især i andet system kommer hånden lidt på skovtur for at nå alle noderne, men det kan lade sig gøre.
Det er første sats jeg skriver i et nyt nodeprogram, Finale, som jeg er ved at lære - så bær over med små skønhedsfejl.
På denne aften burde jeg selvfølgelig have bragt en sats med relation til befrielsen, men de der ville være oplagte, er for nye og dermed beskyttede. I stedet har jeg en lille selvskrevet ting 'Morgen i Vanløse', som er i impressionistisk stil. Tranquillo betyder 'roligt', Piu agitato betyder 'lidt mere ivrigt'. Det kan se lidt skræmmende ud med alle krydserne i B-stykket. Prøv først at spille uden krydser, det er en ganske enkel melodi, og flyt så hånden op på de sorte tangenter og spil det samme, så skal det nok gå. Guitarsats følger snarest.
Den handler om Kong Valdemar, hvilken af de tre Valdemarer i kongerækken er vist nok omdiskuteret. Sagnet, som er et europæisk vandresagn, handler om kongen der udfordrer Gud ved at udbryde "lad Gud beholde sit himmerige, har jeg blot Gurre!" Vorherre tager ham på ordet, og lukker ham ikke ind i himlen, men lader ham ride rundt med sine mænd til evig tid som spøgelserFpå jagt om natten. Gurre ligger i nærheden af Helsingør og overhovedet ikke ved Østersøens bred. Det er formentlig blandet sammen med godset Stensbygård øst for Vordingborg. Jeg har i øvrigt været organist i Stensby Kirke, nabo til godset. Det er en egn der har været rig og magtfuld på Valdemarernes tid.
Der er et par nye udfordringer: Melodien går i 6/8-dels takt, 1-2-3 4-5-6. Den står også i e-mol, hvor der er fast kryds for F. En del af satsen står faktisk i G-dur, som også har kryds for F. To tonearter med samme fortegn kaldes parallelle tonearter. Det er altid en mol- og en durtoneart. Moltoneartens grundtone ligger altid en lille terts, 1½ tone, under durtoneartens grundtone. Der er også et skoleeksempel på en sekvens. Først er der en melodi, der starter og slutter på G i 4. takt. Så kommer den samme melodistump igen, men denne gang starter og slutter den på H. De første fire toner i de næste to fraser er spejlbilleder af hinanden: Når den ene går op, går den anden ned og omvendt - meget raffineret. Det er også raffineret at melodien hverken begynder eller slutter på toneartens grundtone. Måske et billede på det hvileløse spøgelsesridt, der aldrig falder til ro?
Satser for guitar og ukulele følger i morgen.
Nu er der ved at komme gang i foråret, og det vil jeg fejre med en gammel svensk forårssalme: Nu blomstertiden kommer.
I klaversatsen har venstre hånd lidt mere at lave end sædvanligt, til gengæld bliver den i samme håndstilling. Højre hånd skifter stilling et par gange. Vær opmærksom på fingersætningen.
Gammel tysk folkevise. En udgave kan høres på Spotify med en tysk gruppe, der hedder Faun, 'Tanz über die Brücke' på albummet 'Buch der Balladen.
Pjerrot sa' til månen
Ugens klaverstykke er den gamle franske folkesang, der på dansk er blevet til ’Pjerrot og månen’, som jeg var meget fascineret af da jeg var barn. Dengang kom Pjerrot frem fra tårnet i damesiden på Pantomimeteatret i Tivoli for at få børnene OG de voksne til at råbe hurra. Jeg var fuldt og fast overbevist om at han boede i tårnet. Sandheden er en ganske anden, har jeg erfaret på en rundvisning, men den nænner jeg ikke afsløre.
Melodien tilskrives solkongens hofkomponist Jean-Baptiste Lully (1632–1687), men han har nok hugget den et sted i folkedybet. Den franske originaltekst er også meget sød, men den er ikke for børn.
Sangen er meget udbredt i Europa, og Arnold Schönberg har skrevet et meget avanceret værk, 'Pierre Lunaire' med inspiration i sangen.
Stykket står i F-dur, som vil være en ny toneart for flere af jer. Den har et b, ligesom D-mol, man skal bare sætte fingrene et nyt sted. I første system starter man med 1. finger på F, i andet system med 5. finger på G, så skulle det løse sig. I venstre hånd kan man starte med 1. finger på F, så kan man nå alle toner - husk at der er b for H.